GIŻYCKO BAROQUE FESTIVAL

GIŻYCKO BAROQUE FESTIVAL
  • Kiedy

    2 Lipca 2021 ● 21:00

    2 Lipca 2021● 23:00

    Całodniowa

  • Gdzie

    ulica: Państwowa Szkoła Muzyczna 1 st., ul. Kolejowa 22
    11-500 Giżycko

  • Wstęp

    -

  • Organizator

    Krzysztof Sokołowski

  • E-mail

GIŻYCKO BAROQUE FESTIVAL
„Cisza I Burza” Piątek 2 lipca 2021

UWAGA ZMIANA MIEJSCA Z UWAGI NA WARUNKI POGODOWE

Zapraszamy na koncert do sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I st.

ul. Kolejowa 22

 

 

 

 

 

Koncerty muzyki dawnej z wybitnymi solistami i Masovia Baroque Orchestra

Koncert 2 lipca odbędzie się w plenerze nad wodą, w amfiteatrze przy nowej kładce na Kanale Łuczańskim. Będzie to pierwsze wydarzenie kulturalne w tym miejscu. Cisza I Burza to tytuł koncertu, który poprowadzi słuchaczy przez barokowy teatr ekspresji. Program wypełnią dzieła Monteverdiego, Vivaldiego i Handla. Do udziału zaproszono wspaniałych artystów. Nad organizacją czuwa Krzysztof Sokołowski – muzyk Filharmonii Świętokrzyskiej, pomysłodawca koncertów muzyki dawnej i opery w plenerze, inicjator i opiekun artystyczny trzech edycji Giżyckiego Lata z G.F. Händlem, Giżycko Baroque Festiwal, założyciel orkiestry barokowej Masovia Baroque Orchestra, grający na kontrabasie barokowym w zespołach muzyki dawnej. 

 

ARTYŚCI

MICHAELA KOUDELKOVÁ jest absolwentką Gimnazjum w Boskowicach i Konserwatorium w Brnie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie gdzie studowała pod kierunkiem Petera Holtslaga oraz Erika Bosgraafa. Brała udział w licznych letnich kursach mistrzowskich, gdzie doskonaliła swoje umiejętności w grze na flecie prostym, klawesynie oraz w grze w zespołach kameralnych pod okiem czołowych czeskich, jak i zagranicznych pedagogów (Peter Holtslag, Bolette Roed, Eva Harmuthová, Jan Kvapil, Ashley Solomon, Roberto Bando, Aureliusz Goliński, William Dongois, Monika Knoblochová, Joanna Boślak-Górniak i Erik Dippenaar). W ramach Akademii Händlowskiej odbywajacej się w 2015 roku poszerzała swoje umiejętności muzyczne pod kierunkiem Roberta Hollingwortha, Allison McGillivray oraz Rachel Podger. Uczestniczyła również w lekcjach indywidualnych prowadzonych przez holenderskiego pedagoga Thijse van Baarsela w Akademii muzyki dawnej w Brnie. Dzięki stypendium kształciła się także przez krótki czas w Hogeschool voor de Kunsten Utrecht w Niderlandach w klasie Heika ter Sheggetta. Michaela Koudelková prezentuje swoje umiejętności na festiwalach muzycznych w kraju i zagranicą (Festiwal muzyczny Znojmo, Bacha na Mozarta!, Hudební slavnosti, Janáčkův máj, Musica Holešov, Bach Kraków Festiwal, Hudební lahůdky, Młoda Muzyka Dawna, Opera Nova w Bydgoszczy, Bach Tribute, Dni Bachowskie, Barok na Spiszu, Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, Barok w Radości). Współpracowała z zespołami takimi jak Wrocławska Orkiestra Barokowa, Capella Cracoviensis, Ensemble Diletto, Musica Aeterna, Ensemble Opera Diversa, Morawska Orkiestra Kameralna, The Czech Ensemble Baroque, Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Krakowie, La Tempesta. Jest współzałożycielką zespołu kameralnego Il Giorno Felice oraz Ensemble Musica Armonia. Występowała w Czechach, Słowacji, Polsce, Niemczech, Norwegii, Austrii oraz Wielkiej Brytanii. Ponadto odniosła sukcesy na wielu konkursach: 1. miejsce w ogólnokrajowym etapie konkursu – Praga 2002, 2. miejsce i nagroda specjalna fundacji Czeskiego Funduszu Muzycznego – konkurs Prague Junior Note 2006. Oprócz tego jest trzykrotną laureatką konkursu interpretacji w ramach Letniej Szkoły Muzyki Barokowej w Kelči i w Holešove. W roku 2011 wzięła udział w międzynarodowym konkursie Pro Bohemia Ostrava, na którym zdobyła 1. nagrodę, tytuł Laureata i nagrodę Grand Prix. W roku 2012 zdobyła 1. nagrodę oraz nagrodę główną w kategorii gry na flecie prostym na Ogólnokrajowym Konkursie Konserwatoriów. W roku 2014 wygrała konkurs na występ solowy z orkiestrą Filharmonii Ostrawskiej. W roku 2016 zdobyła 2. nagrodę na Ogólnopolskim konkursie zespołów kameralnych Muzyki Dawnej w Poznaniu wraz z zespołem Nomen Nescio. W czerwcu 2018 roku dotarła do finalu międzynarodowego konkursu instrumentalno-wokalnego w Santa Monica (USA) jako jedna z 6 finalistow z 2000 uczestników z 88 krajów.

Michaela Koudelková zajmuje się przede wszystkim wykonawstwem muzyki dawnej i gra na kopiach instrumentów dawnych. Obecnie odbywa studia doktoranckie na Janáčkovej Akademii w Brnie. Tam też wykłada, prowadząc również klasę fletu prostego w Konserwatorium w Brnie.

 

ALEKSANDER REWIŃSKI jest polskim tenorem urodzonym w Warszawie. W 2016 roku ukończył studia magisterskie na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiował pod kierunkiem Jerzego Knetiga. W 2018 roku ukończył studia na Universität Mozarteum w Salzburgu, na specjalizacji Pieśń i Oratorium pod kierunkiem Wolfganga Holzmaira i Bernda Valentina. Swoje umiejętności udoskonalał pod okiem specjalistów takich jak Rudolf Piernay, Emma Kirkby, Mitsuko Shirai, Markus Hadulla, Tomasz Herbut, Lothar Odinus, Jan van Elsacker, Marek Rzepka, Helena Łazarska, Felicity Lott, Sherman Lowe. W jego repertuarze wokalnym dominują utwory muzyki dawnej, w szczególności dzieła Claudio Monteverdiego, Jana Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendla i dzieła kompozytorów francuskich takich jak Jean-Baptiste Lully, Jean-Philippe Rameau i innych kompozytorów tamtego okresu. Wykonuje również dzieła oratoryjne repertuaru klasycznego i romantycznego, pieśń niemiecką, francuską chanson, pieśń polską, angielską kameralistykę wokalną, repertuar XX wieku i muzykę współczesną. Jego wczesne doświadczenia wokalne i sceniczne związane są głównie z produkcjami Instytutu Opery w Warszawie, wystawianymi w Teatrze Collegium Nobilium. W 2012 wcielił się w postać Aeolusa w operze Purcella The Tempest, pod dyrekcją Lilianny Stawarz. Największe doświadczenie z teatrem operowym zdobył w Salzburgu, gdzie w latach 2015-2018 występował w produkcjach studyjnych: L’incoronazione di Poppea Claudio Monteverdiego (rola Arnalty), Dialogues des Carmélites Francisa Poulenca (rola Księdza spowiednika), Limonen aus Sizilien Manfreda Trojahna (rola Micuccia Fabri, prapremiera austriacka), Orlando Paladino Josefa Haydna (rola Orlanda) oraz A Midsummer Night’s Dream Benjamina Brittena (rola Lysandra). W 2017 roku zadebiutował w Teatro alla Scala wykonując partie jednego z Lehrbuben w Die Meistersinger von Nürnberg Richarda Wagnera, produkcji reżyserii Harry’ego Kupfera, pod batutą Danielle Gatti. Wkrótce potem wystąpił w Kammeroper Theater an der Wien, w roli Porucznika w La Scuola de' Gelosi Antonio Salieri, w reżyserii Jean Renshaw, pod batutą Stefana Gottfrieda. W tym samym roku zadebiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonując partię Balaama, w światowej premierze opery Antona Rubinsteina Moses, z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Juventus pod batutą Michaila Jurovskiego. Rewiński zadebiutował następnie w Warszawskiej Operze Kameralnej, w roli Renaud w operze Armide Jean-Baptiste Lully (polska prapremiera), wyreżyserowanej przez Dedę Cristinę Colonnę, pod batutą Benjamina Bayla. W roku 2018 za tę rolę otrzymał nominację do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury za Najlepszy Debiut Męski. W roli Renaud wystąpił ponownie we wznowieniu tej opery w roku 2020. Jego doświadczenia z muzyką współczesną związane są m.in. z twórczością kompozytora Andrzeja Karałowa. W czerwcu 2020 wydana została płyta z nagraniem jego metaopery De Invitatione Mortis, w której Rewiński wykonał solową partię Euthanatosa. Nagrania dokonano w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Od 2019 Rewiński jest członkiem sekstetu wokalnego muzyki współczesnej proMODERN, wykonującego utwory kompozytorów takich jak Krzysztof Penderecki, Paweł Łukaszewski, Andrzej Panufnik, Piotr Tabakiernik czy Karlheinz Stockhausen.  

 

JAKUB BURZYŃSKI – śpiewak (kontratenor), teoretyk muzyki i dyrygent. Urodził się w 1976 roku w Zabrzu. Początkowo kształcił się jako pianista, ukończył Teorię Muzyki na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Śpiew Solowy na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Studiował również dyrygenturę symfoniczno-operową. W 1998 roku założył zespół La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa repertuar XVI-XIX wieku: od mszy Josquina i Palestriny, przez utwory Zieleńskiego, Nieszpory Monteverdiego, Jephte Carissimiego, Weihnachts-Historie Schütza, Glorię, Stabat Mater i motety Vivaldiego po Mesjasza Haendla, Pasję Janową i Mszę h-moll Bacha oraz 19-wieczne dzieła z archiwum Jasnej Góry. Jako solista kreował główne i drugoplanowe role w operach Charpentiera (Acteon), Purcella (King Arthur), Vivaldiego (Dorilla in Tempe), Haendla (Giulio Cesare, Rinaldo), Myslivečka (Motezuma), Mozarta (Apollo et Hyacinthus, Mitridate re di Ponto), Krauzego (Balthazar) i Zycha (Poiesis). Jako solista i dyrygent dokonał nagrania ponad dwudziestu CD dla wytwórni BIS, ARTS, DIVOX, NAXOS, MUSICON oraz DUX, w tym 16 płyt z muzyką polską. Album Vespers of Sorrow z kompozycjami Antonio Vivaldiego został okrzyknięty Nagraniem Roku przez brytyjski portal Music Web International, a jego fragmenty wykorzystane jako ścieżka dźwiękowa do nagrodzonego na festiwalu w Cannes francuskiego filmu DIVINES (2016). Równie chętnie jak muzykę dawną prezentuje na koncertach utwory współczesne: wykonywał m.in. partie solowe w utworach A. Pärta, A. Raskatova, K. Głowickiej, J. Sarwasa i K. Pendereckiego. Jakub Burzyński jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzycznego Barok w Radości, wieloletnim wykładowcą Letniej Szkoły Muzyki Barokowej w Kelč, Holešovie, Valticach i Broumovie (Czechy), kierownikiem artystycznym Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej Schloss Scharfeneck oraz stałym prelegentem Festiwalu Cichej Muzyki w Toruniu. W 2018 roku był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie badania stylu polskiego w kompozycjach wokalnych 18 wieku. W 2019 roku został nominowany do prestiżowej nagrody OPUS KLASSIK w kategorii Dyrygent Roku.

 

LA TEMPESTA to jeden z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, założony w 1998 roku w Warszawie przez Jakuba Burzyńskiego. Wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu w nurcie wykonawstwa historycznie poinformowanego. Ma w repertuarze m.in. dzieła Josquina, Palestriny, Monteverdiego, Schütza, Carissimiego, Stradelli, Vivaldiego, Bacha, Haendla, Haydna oraz plejady kompozytorów polskich. Zespół występuje w głównych salach koncertowych oraz na festiwalach w kraju (Wratislavia Cantans, Gaude Mater, Viva il Canto, Filharmonia Narodowa, NOSPR, Filharmonia Śląska i in.) i za granicą (Roma Festival Barocco, Internationales H.I.F. Biber Festival Wien, Tage für Alte Musik Berlin i in.) z artystami takimi, jak Jeremy West, Doron Sherwin, Gustavo Gargiulo, Michaela Koudelková, Marek Toporowski, Julita Mirosławska, Joanna Motulewicz, Wojciech Parchem, Aleksander Kunach czy Artur Janda. Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie podczas wystawienia The Fairy Queen H. Purcella w reżyserii Michała Znanieckiego. Dokonał ponad dwudziestu nagrań CD dla wytwórni Divox, Arts, Bis, Dux, Musicon, w tym serię albumów poświęconych muzyce archiwum klasztoru na Jasnej Górze oraz kompozycjom Mikołaja Zieleńskiego. Debiutancka płyta zespołu Vespers of Sorrow okrzyknięta została Nagraniem Roku brytyjskiego portalu Music Web International, a jej fragmenty użyte jako ścieżka dźwiękowa francuskiego filmu Divines (2016) nagrodzonego Camera d’Or na festiwalu filmowym w Cannes. W 2019 roku zespół został nominowany do nagrody OPUS KLASSIK za album Rosarium Virginis Mariae z muzyką Mikołaja Zieleńskiego w trzech kategoriach: Zespół Roku, Dyrygent Roku oraz Muzyka Chóralna. W 2020 roku zespół dokonał pierwszego polskiego studyjnego nagrania oratorium Mesjasz J.F. Haendla.